14 Ocak 2024 Pazar

KARŞILAŞTIRMALI DİN TARİHİ


İyi Pazarlar,

Sabahın ilk ışıkları o kadar güzeldi ki, soğuğa rağmen dayanamayıp evden çıktım. Yüzümü, zerre kadar ısıtmayan güneşe çevirip, iki tarafı ağaçlı yolda yürümeye başladım. 

Hava inanılmaz sertti. Berrak bir lodos. Oysa hissedilen buzzz gibi poyrazdı. Hep böyle sanki; gerçekte olan ve benim hissettiğim aynı değil.....

Geçen hafta Tahsin Mayatepek'in Maya Kültürü ile ilgili raporunun bir bölümünü okuduktan sonra evde Sabiiler hakkındaki kitabı aramaya başladım. Kesinlikle vardı ama neredeydi. Taşınma sırasında sahafa yolladıklarım arasında olmazdı çünkü henüz okumamıştım. Kaldı ki zaten vermezdim, başvuru kitabıydı. Buldum. Theo pencerenin yanındaki küçük kitaplıkta saklambaç oynarken arkaya düşürmüş. 

Dünden beri okuyorum. Yazan bir ilahiyat profesörü ve dini bütün bir zat olduğundan şu ana kadar yani kitabın ilk yarısında müslümanlığa Sabiilerden devşirilen hiçbir tören, inanış ve benzeri şeyden bahis yok. Sanki tüm alış verişler Yahudiler ve hristiyanlarla olmuş, bizim tayfayla da yolları eh şöyle bi kesişmiş gibi anlatılıyor. Ama dikkatli bir göz için çok şükür dipnotlar verilmiş. Bu da Şinasi Bey'in akademik terbiyesinden kaynaklanıyor zannımca.

Yazılan her satırı dikkatle ve altını çizerek okuyorum. Çok keyifli. Bana meraklı olmanın kıymetini derinden hissettiriyor. Hayatım boyunca çok sevdiğim ve irite olduğum şeylerin nasıl da aynı potada eridiğini hayretle görüyorum. Güneş, ışık kültü sahiden büyüleyici. Bana o kadar ilham veriyor ki, bir ömrü bu kimseye faydası olmayacak okumalarla geçirebilirim. Çünkü vakti zamanında sardırdığım herşeyin yani bütün yolların Roma'ya çıktığını görmek, bunun izini sürmüş olmak müthiş bir keyif.

Mevlevilik, masonluk, dördüncü yol, budizm başta olmak üzere tüm saygı görmüş veya korkularak yok edilmiş inançların benzer değil, kesinlikle aynı kumaştan biçilmiş olması benim inançla ilişkime çok uygun. Ayrıca mesele bana uyması veya uymaması da değil, evet, tek yol var. Zamanla çalı çırpıyla kaplanmış, üzerine bile isteye yanlış işaretler bırakılmış olsa da inat edenler için hala görülebilir, yürünebilir, yaşanabilir!

Bence oku emri çok manidar. Çünkü okumak bir kitapla sınırlanamaz. Kitapları oku, etrafını oku, hayatını, kendini ve daha aklına gelen ve gelmeyen ne varsa oku. Oku ki, hepsinin tek yerde birleştiğini gör. Ayrıntılar.... Takılma. Semboller ve törenler sende karşılık buluyor mu ona bak. 

Sabiiler hakkında bilgilenmek çok hoşuma gitti. Nasuriler. Nasıralı İsa, Harran Ovası yıldız gözlemcilerinin Sabiilerin kimliği altına saklanmaları, İran'da hala varlık gösteren az sayıdaki Sabii. Esseniler ve Sabiilerin neredeyse bire bir aynı geleneği sürdürüyor olmaları, hatta belki aynı olmaları... Of, çok güzel ya. 

Lütfen bu konuya sardırın biraz:) Hatırım için.


Hiç yorum yok: